ANU produkter

måndag 7 november 2011

Shiv Temple

 När man har besök gäller det att dra runt så mycket som möjligt för att de ska få så många olika intryck med sig hem och den här gången är inget undantag. Nu har jag haft My här i en vecka och hon kommer stanna några dagar till. Vi har hunnit med en hel del och i lördags tog jag med mig henne till ett tempel jag hade hört talas om. Är man i Indien ska man väl ändå besöka ett tempel tyckte jag. Jag har inte varit där tidigare men visste att det skulle vara lite kommersiellt och det visade det sig att det här templet var något utöver det vanliga.

Templet var en blandning av ett informations centrum för oss turister, något kommercciellt jippo och tempel. För även om det var väldigt kommersiellt med inträde så kommer ändå indierna hit och ber,  offrar för sin gud och har en stund med meditation i kombination med att vi som turister blir runt visade av en guide och får göra massa olika ritualer utan att riktigt veta varför. 
Vi fick börja med att går runt till dessa 108 mässingsskålar och i varje skål skulle vi lägga ett litet mynt eller polett som vi fick precis när vi kom in. Vid varje skål skulle man säga "om Namah Shivaya" och kasta i ett mynt. Detta skulle dra speciell energi från lord shiva och det skulle ge oss tro, hopp och entusiasm. 
Efter det fick vi ett litet band, såg ut som ett vänskapsband, som skulle placeras vid en liten mindre staty och där blev vi välsignade av en präst. Efter det fick vi gå in i den delen som jag förknippade lite med ett nöjesfält. Det var som mörka tunnlar man fick gå igenom och i tunnlarna hade de byggt upp de olika symbolikerna kring gudarna man skulle tillbe. Som vatten-, eld och isguden som exempel. Väldigt intressant att få lära sig lite mer om tron. Tyvärr gick allt väldigt fort och i den delen där det stod lite mer information hann vi knappt läsa något. Men jag lärde mig ändå att för att göra en pilgrimsresa måste man besöka ganska många olika platser runt omkring i Indien. 
Efter det fick vi ett mynt som skulle kastas i en liten damm och när man kastade myntet skulle man önska sig något. 
Då det var alla helgons dag i lördags och vi inte kom iväg till mågon kyrka för att tända ljus passade vi på att skänka en tanke med dessa ljus och tänka på våra änglar. Även om det i stunden kändes lite surrealistiskt att vara på detta ställe så kunde vi ändå få en liten stund av eftertänksamhet. Att deras symbolik var något annat än det vi fick den till var det inge som fick veta. 
Att hela stället var lite kommersiellt undkom ingen. Även på vägen ut var det fullt med små stånd där man kunde köpa diverse saker. Det blev inga inköp för vår del utan vi skyndade vidare mot nya upptäckter. Hämta upp Jörgen, som under tiden varit på driving ranchen och slagit några hinkar, för att åka iväg och äta lunch. Eftermiddagen spenderades sedan på UB city och ett köpcentra där det is tället blev lite inköp. 
På kvällen blev det middag på Hard rock café. Ytterligare en  nyhet för vår gäst. Inte alla som går på premiär tur på HRC i Indien. Men nån gång ska vara den första. 
Gårdagen tillbringades per fot i mina hoods. Då Jörgen var i väg och spelade golf med några Svenska kollegor som är här på jobb. My och jag fick göra "min" gata.
Lunch på Infinitea med tonfiskmacka, tror det är den godaste i stan, och till den te. Att det blir te är att det här cafét har som specialitet te. Finns inget annat att dricka än te och vatten och man har en lång meny att välja te från. Man får in teet i en liten kanna och bladen ska ligga och dra så länge som timglaset visar sen silar man bort bladen och njuter.  
Ytterligare en ny vecka inleds nu. Jörgen iväg på nya resor på gamla platser och jag tar mig med My på nya äventyr. Idag en promenad till Bangalore Palace för att isnupa lite historia. Sen får vi se vad veckan har att erbjuda. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar