ANU produkter

onsdag 30 november 2011

Produktivt!

Här i Indien fortsätter vi med att fösöka skapa lite julstämning. För några dagar sedan blev det bakning igen och då tillsammans med några nyinflyttade Svenskar.
Lussekatter stod på menyn och till det en hemmagjord glögg gjord på rött vin och kryddor. Här är det som bekant väldigt lätt att hitta de flesta kryddor till julbaket och det doftade ljuvligt här hemma när vi satte igång.
Återigen smög sig julkänslan på men på dagen är det svårt att förstå. I år är nog första gången jag börjar på julklapps panik också men det ska nog lösa sig det med.


Som bekant så är det ganska lätt att hitta de flesta kryddorna till julbaket men vissa saker är det lite svårare med. Tex hittade jag inga pomeransskal fast jag läst på Internet att det är vanligt i den sydindiska matlagningen. Man kan undra varför det inte går att hitta om den är vanlig, men det kan vara så att den är vanlig när det är säsong för frukten och just nu kanske det inte är säsong. I Sveige är vi så vana med torkat och inlagt men här jobbar man mest med färska saker under en den tid det är säsong. Men igår gick vi efter kajsa vargs novis och tog vad vi hade så det blev "vanligt" apelsinskal i istället samt alla de andra kryddorna, som var väldigt lätta att hitta i stället.

Saffransbullarna smakade ljuvilgt när de färska avnjöts tillsammans med glöggen och i trevligt sällskap och några importerade pepparkakor. Sirapen räcker tyvärr inte till en deg. Så leverans från Sverige fick det bli.
I helgen gjorde jag knäck och ischoklad vilka också blev väldigt bra. Men då använde jag mig av förra årets julklapp, svensk sirap för att få till knäcken. Fusk kallar vissa det andra kallar det framförhållning och lyckat resultat. Men med ischokladen fick vi improvisera lite med ett resultat som smakade lite sötare än vanligt. Men kosntigt nog har den redan tagit slut. Så illa var det alltså inte.
I helgen var det julmarknad anordnad av OWC och då fick jag för mig att baka bullar och kakor för att skänka till dem. Dessa såldes sedan och pengarna går till deras välgörenhetsprojekt. Jag fick höra när jag lämnade mina bullar att de var eftertraktade och att folk hade frågat efter svenska kanelbullar så jag hoppas att de smakade bra. Min förste provsmakare fick inte smaka den här gången till hans stora besvikelse. Får göra en omgång enbart till honom någon dag efter jul.
Alltså några dagar med totalt kaos i köket. Men det här är bland det bästa med julen att få gå loss i köket och vara lite kreativ. Att lägga småkakor i en gammal glasburk var en idé jag fick när jag satt och funderade på hur kakorna skulle hålla sig fina om de hamnar på ett bord där det kan gå vilt till. Enkelt sätt att ta vara på gamla glasburkar. Svårigheten med det vara att få dem i rätt storlek så det gick ner i burken. 

den här veckan har jag knappt hunnit varit något i köket då mina studier tagit mycket tid. Men kanske blir en omgång dajm under helgen vi får se. Annars har jag hört att det nalkas julbak i Sverige när vi kommer dit så jag kanske får hålla mig lite. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar