ANU produkter

fredag 25 november 2011

Hauz Khas Village

I måndags fick vi en dag i Dehli precis enligt planen.  Det blev som en vanlig dag i Indien och ägnades åt jobb och studier på förmiddagen, på hotellet och på eftermiddagen tog vi oss till ett annorlunda shoppingställ som jag blivit rekommenderad. Auto chauffören visste direkt vart vi ville så det verkar vara ett känt ställe för Dehliborna men inte så mycket turister.

Området heter Kaus Hause village och var ett litet charmigt och annorlunda ställe som jag föreställer mig att många konstnärer och estetisk personer håller till på. Eller i alla fall en del västerlänningar . 
Vi började med en lunch på ett litet café som inte var helt enkelt att hitta. Vi gick förbi ingången inte så konstigt då caféet låg på andra våningen och den här trappan ledde dit upp. Skylten sitter också i ögonhöjd(det är skylten som sitter ovanför busken) så det kanske inte var helt lätt att förstå. Vi var också så förundrade över hela stället så vi koncentrerade oss nog inte tillräckligt när vi letade heller. 
Egentligen som vilket café som helst i Europa, men här blir man så glad när man hittar såna här ställen.  Genomtänkt inredning och härlig stämmning, god mat och bra musik. 

Efter att ha fått lite mat i magen kunde vi ta oss en ordentlig runda i området. Trånga gränder med massor med små butiker med annorlunda och vanliga saker. Mycket indisk/ kontinental inredning blandat med moderna saker. Konst och antika saker i en salig blandning. Som tur var hade hon som rekommenderat det här sagt till mig att man måste leta sig in bland husen. Hade hon inte förvarnat hade jag vänt tidigt. Som tur var gjorde vi inte det, vände alltså, så vi fick en spännande promenad. 
de enda köpen för min del blev lite pappers produkter. Men roligt att se vad som fanns var det ändå. 

Vi gick runt i området och vägg i vägg med det låg det lämningar från en svunnen tid. På 1300-talet hade det här legat att universitet. Grundarens bostad, ruiner av universitetet och graven till grundaren kunde man beskåda här. Eftersom det låg lite bakom var det också här väldigt lugnt och fridfullt. 

En riktigt oas i Dehli som jag varmt kan rekommendera för de som söker lite annorlunda shopping.
Efter den här lilla utflykten åkte vi tillbaka till hotellet för att fortsätta arbeta (Jörgen) och studera (jag).
I tisdags åkte jag tillbaka till Bangalore och Jörgen mot nya äventyr någonstans i Indien. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar