ANU produkter

tisdag 22 november 2011

Hampi

För några veckor sedan när jag hade My på besök åkte vi på en liten utflykt till den historiska staden Hampi. Sent på onsdag kvällen begav vi oss iväg mot tågstationen här i Banglore för att ta oss med nattåget till Hopset och vidare färd mot Hampi.Två spännande dagar med lugn, gemenskap, tempel, galna guider, historia och överraskningar blev det.

För oss båda blev det en premiärtur med tåget. Vi var ganska spända och nervösa inför resan. Vi hade god tid på oss innan tåget skulle gå för att vi skulle vara säkra på att hitta rätt tåg. Men allt sånt gick väldigt smidigt och vi hittade utan några större problem vår vagn. Väl ombord kunde vi så smått börja slappna av och det innebar en del fnitter. När den värsta chocken lagt sig bäddade vi våra britsar med de lakan och kuddar vi blev tilldelade. Efter en natts halvdålig sömn vaknade vi upp i Hospet. Mycket smidigt.

Checkade in på hotellet som vi bokat innan. Det blev lite kontrast till tåget då hotellet kändes som ett riktigt lyx hotell fast det bara var ett med normal standard. Skönt att släng in sina saker, ta en dusch och äta frukost innan vi tog en taxi till Hampi.
Hampi är en gammal handelsstad där det för flera hundar år sedan utfördes handel med gul och annat värdefullt mellan Indiens dåvarande kungar.
Då såldes det guld i dessa bås idag säljs det bara plast som en guide sa till oss.

Det påminde mycket om delar av det historiska i Italien och guiden sa också att det fanns många likheter med Rom. Lite kan jag hålla med om det, men vet inte hur sant det är att de har tagit efter varandra. I området fanns det massor med tempel och många stenhögar av lämningar. Jag som gillar att gå i såna här historiska miljörer tyckte det var väldigt intressant. Tyvärr blev det bara en dag i Hampi men jag hann ändå få en bra intryck av det och hade helt klart kunnat stanna någon dag till.
Fantastiska vyer och ett lugn rådde i hela området. För få ett litet hum om hur stort området är tog vi en liten tur med en Auto. Det var en skumpig men rolig färd. det fanns cyklar att hyra men vi var båda trötta av nattens dåliga sömn, dåligt med lunch och värmen så vi hade nog inte orkat cykla runt. Hade varit en dag till hade jag lugnt tagit hojjen. Men nu fick det duga med en Auto.
På eftermiddagen  när vi var på väg tillbaka till Hostel där vi skulle bo över natten fick vi ett telefonsamtal med resebyrån jag tagit hjälp av att boka resan och det visade sig att vi bara hade en enkelbiljett med tåget till Hostel. Det visade sig att vi hade missat den lilla detaljen om att vi endast varit på en väntelista och vi fick inte plats på något tåg. Panik utbröt för en stund men det löste sig genom att vår chaufför fick komma och hämta oss det är ju "bara" 42mil mellan Bangalore och Hostel.. Därför blev det bara en dag i Hampi och en dag i bil. Men det gjorde inte så mycket vi hade en trevlig resa hem och fick många ämnen avklarade i bilen hem.
Vägen var väldigt fin och vi fick se en hel del efter vägen också så allt som allt blev det en bra liten tur  och vi var glada att vi kom hem på något sätt. Även om jag läst i någon guidebok om att man måste ge Hampi en vecka så kände jag att det var jag inte beredd att lägga där. Ville hem och hinna träffa Jörgen  mellan hans resor som han varit på.