ANU produkter

torsdag 27 oktober 2011

Happy Diwali

Igår firades en av Indiens största högtider, Diwali.I år innbar det inget speciellt för oss mer än att Jörgen var hemma från jobbet. Under dagen bakade jag bröd och fixade i köket. Men mer än så blev det inte.
På kvällen blev det de traditionella fyrverkerierna och det är  en sån galen upplevelse så det går inte att beskriva.  Men jag ska ändå försöka.

Ljusets högtid är det och man tillber guden Laksmhi. Hon ska bringa lycka och välgång till hemmet. För att hon ska hitta vägen in i hemmet tänder man små ljuslyktor och ställer utanför.  Vet inte om hon hittade hem till oss då vi inte bad någon bön men ljusen utanför dörren hjälpte nog lite.

På kvällen blev det som sagt lite fyrverkerier inte för vår del, men för alla andra.
Man kan tycka Indien är ett land där miljontals kämpar för att få mat för dagen men under Diwali verkar det vara bortblåst , alla och då menar jag alla, tar sig råd att köpa fyrverkerier för att fyra av på kvällen. Pratade med några av tjejerna i slummen där jag jobbar och även dem hade köpt sig några lådor med fyrverkerier. Då förstår man verkligen symbolen för dessa människor. Undrar just hur många miljoner som gick upp i rök igår kväll. det vill man nog inte veta men fint var det ialla fall, den första timmen. Det är så galet mycket fyrverkerier och smällare som bränns av under dessa dagar. Jag vet inte hur jag ska kunna förmedla hur häftigt, konstigt, overkligt, högljutt, fint och magiskt det är att ta del av det här.

Jag sa med lite besviken röst fem över sex i går kväll att det är dåligt med fyrverkerier och trodde en kort stund att vi blivit snuvade på det hela, men jag hann inte mer än säga det förrän det drog igång och höll på oavbrutet tills det att vi gick och la oss vid 11 och då höll det fortfarande på och gjorde nog det någon timme till.
För er som varit i Stockholm eller annan storstad vid tolvslaget på nyår ta det konstant i sx timmar så förstår ni kanske det vi upplever här.
Ikväll fortsätter det på samma vis som igår men sen ska det nog lugna ner sig. Så får man vänta till nästa år igen.

Happy Diwali!!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar