ANU produkter

torsdag 6 oktober 2011

Dasara poojadag

Igår var vi på en så kallad Pooja på det nya Scania kontoret. de passade på att göra poojan igår eftersom det också var en stor religiös dag  Dasara. Dasara är slutet på en nio dagar lång festival och denna sista dag gör man ceremonier för att jaga bort dåligt öde. Man dekorerar hus och bilar och hinduisak präster tillber gudarna och välsignar i första hand maskiner och bilar. Men eftersom kontoret är nytt passade det att göra en pooja igår och välsigna det.


En hinduisk präst kom till kontoret och gjorde  iordning ett litet poojaaltare, eller vad man kallar det, med diverse saker som man offrar eller det som varje gud vill ha. En lång bön gjordes, det ringdes i en klocka, eldades lite och gavs blommor under ett konstant mantra där gudarnas namn rabblades upp. Vi förstod inte så mycket av själva bönen men några gudars namn kunde jag ändå urskilja samt ordet ohm.  
Entrén till Kontoret var smyckad. 
Kontorets chef Henrik var den som var mest aktiv under ceremonin. Det var han som fick lägga blommorna som gavs till de olika gudarna och med instruktioner av prästen la han blommorna i en viss ordning. Efteråt såg det ut så här på lilla altaret. Lite rörigare men gudarna hade fått sitt. Nio stycken var det som tillbads den här gången om jag förstod det rätt.
Efter ceremonin som ägde rum i konferens rummet med nästan alla Scania indien anställda, deras fruar/sambos/flickvänner, våra chufförer och några andra indier som är viktiga för Scania  så gick prästen runt i kontorslandskapet och välsignade våra datorer och andra maskiner som kaffebryggaren och skrivaren. En liten blomma placerades också framför min dator som jag hade med mig.
Vår bil fick sig också en omgång på kvällen. Tyvärr kunde vi inte deltaga i den ceremonin. Men i morse såg bilen ut så här när vi kom ut.

Försökte få reda på genom vår chaufför vad de här strecken betyder. Fick ingen direkt klarhet i det. Men jag tycker att den lilla röda pricken ser ut som ett öga som bevakar bilen. En fri tolkning av mig med andra ord. Många påstår nu att bilen är skyddad och det inte kommer ske några olyckor. Nu får vi hoppas att det hjälper, vilket kanske inte beror på om bilen är välsignad eller ej. Men Indierna tror på det så då får vi också göra det. Men jag är osäker på om det blir färre olyckor nu eller om det blir fler eftersom chaufförerna ändå tänker att bilen är välsignad. Ja det återstår att se. 
Alla har dekorerat sina fordon nu under de här dagarna. Här är en buss som blivit ordentligt utsmyckad. Bananlöv eller ibland hela träd och blomgirlander är det man smyckar med.
Även hissarna i vårt hus fick sig en omgång. Även den ceremonin missade vi eftersom vi var på kontoret under dagen. Annars har vi inte märkt av den här högtiden särskilt mycket förutom att jag var ute och åkte bil i dag och det var nästan inte en kotte ute vilket var väldigt skönt. Allt gick mycket fort så jag var hemma mycket tidigare än beräknat. Många är lediga nu under helgen och många har åkt bort.

Happy dasara säger vi här från Indien!










Igår var annars en dag då man puujar bilar och maskiner och annat som kan 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar