ANU produkter

måndag 10 oktober 2011

Bussar

Som många redan vet har vi bil med chaufför här i Indien. Det är nädvändigt att ha en bil, ibland känns det som två bilar skulle behövas då det är lite svårt att ta sig någonstans utan bila.
Då kanske många undrar varför i hela fridens namn vi inte åker med de lokala färdmedlen ska jag nu berätta varför vi inte gör det utan föredrar vår bil. I nödfall kan man åka auto rickshaw kortare sträckor, det byggs för tillfället en metro som skulle varit klar förra året men fortfarande ingen trafik. det ryktas om att en linje mellan två stationer ska öppnas inom kort. Men det är inte någon station utanför vårt hus. Bussar finns det gott om men de ser ut så här.

Bussarna i den här stan är de sämsta man kan tänka sig. Jag brukar skämta om att de här bussarna har först kösts i Dehli när de var för dåliga för Dehli skickades de till Mumbai för att sedan skickas till Bangalore och köra slut dem här. De är riktigt slitna bussar som kör i den här stan. Även om en konkurrent till mannens företag börjat komma in på vissa linjer så finns det mycket att göra än.
Buss chaufförerna kör som idioter, man får ibland hoppa på och av i farten och i många fall stannar bussen mitt i gatan och man får kliva av rakt ut i trafiken. Inte helt säker. Jag är inte helt klar över vilken linje jag ska välja heller. Då busskartan ser ut så här. Det gäller att hitta något i närheten av den plats man ska till och sedan chansa på att man tagit rätt buss.
Kan tyckas lite otydlig, har hört av andra att de som åker buss läsr sig vilken linje de ska åka och åker alltid den även om det finns ett alternativ som går snbbare. För att lista ut det snabbare alternativet måste man ha hört det från någon annan som åker där verkar det som. Ja om man inte hittar den linjen själv vill säga.
Ganska sönderkörda blir bussarna, de sprutar ut rökmoln med svart rök, det är också en anledning till att inte åka Auto rickshaw då avgaserna från bussarna sprutas rakt in i auton där man sitter helt oskyddad.  Det jag stör mig mest på i lägnhetenen är när bussarna på gatan nedaför oss bromsar in vid hållplatsen, det verkligen skriiiiiker i bromsarna och man undrar om de får stopp på ekipaget.  Väldigt ofta när man har en buss bakom sig i trafiken och vi bromsar brukar jag bara blunda och hålla tummarna för att vi inte får en buss i rumpan. Så illa låter det. 
Jag kanske kommer prova på att åka buss en dag innan vi lämna landet men jag lovar inget.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar