ANU produkter

fredag 12 augusti 2011

Mumbai

I början av veckan har jag varit i Mumbai och träffat en kompis som hade vägarna förbi. Det blev tre annorlunda dagar. Kontraster, gamla upplevelser blandat med nya. Båtturer promenader där alla sinnen blev berörda.  Den bästa massagen hittils i det här landet, massa prat och god varierad mat. 

                               
Jag fick frågan för länge sedan om jag hade lust att åka till Mumbai i början av Augusti och jag takcade jag nästan på en gång. Det kunde ju vara roligt att resa lite på egen hand utan Jörgen i Inden. Så det här fick bli mitt första egna äventyr. Men det innebar ju en del besty för mig innan jag skulle iväg. Jag fyllde på förråden ordentligt så Jörgen skulle klara sig på egen hand jag fick även styra om så vår maid fick laga mat på måndagen och onsdagen istället för tisdagenMen vad gör man inte för sin älskade som trots allt har gjort det möjligt för mig att åka på en liten tripp,
Här är lite blandade bilder från turen.

En kaffe på Leopolds, vi var där ganska tidigt på förmiddagen så försäljarna utanför hade inte riktigt hunnit vakna men den här killen sålde fina ljuslyktor. Blev tyvärr inga den här gången heller. Jag har tittat på såna fler gånger men tror att det kan vara svårt att få med sig dem hem hela alltså. 
Efter kaffet kunde vi ta oss ut till Elefantön som ligger en bit utanför Mumba. En båttur på en timme var det, avståndet var inte så långt men båten gick ganska sakta. det kanske var tur eftersom det blåste en del. Så här såg båtarna ut. Som vanligt förskönar kameran något. 




Nu har jag också åkt tåg i indien. När vi kom ut till ön möttes vi av ett litet tåg som skulle ta oss in till land från piren. Vanligtvis hade jag föredragit att gå men när det stod där och vi ändå var ute på äventyr så åkte vi med. Jag tjatade väl lite då men det hjälpte tåget blev det in till land men när vi skulle tillbaka gick vi.
Grottorna på elefantön sammanlagt sex stycken men bara en som man kunde gå runt i som hade använts. En riktig oas, hade jag bott i Mumbai hade jag garnanterat åkt hit ut på helgerna för att få ett lugn. Tyvärr en hel del apor som vi råkade ut för. En av dem snodde nämligen vår cola flaska i ett nafs vi hann inte tänka tanken att vi inte skulle ha flaskan synligt förrän han snodde den. Jaja vi får va glada att den inte anföll mer och gjorde oss illa, vad är väl en flaska mindre än någon äcklig sjukdom. 

Från elefantön till Taj Mahal palace ett av stans mest kända och lyxigaste hotell. Båtarna till ön utgår nämligen i närheten av detta hotell så när vi började närma oss kajen bestämde vi oss för att det kunde vara skoj att se hur hotellet ser ut på insidan. Sagt och gjort tog vi oss in utan några som helst problem trots sandaler, svett och....

....."Havsfrissigt" hår som har nu fått ett ansikte. Vi trodde först inte vi skulle bli insläppta men det var inga problem. Det första vi gjorde var att besöka damernas och försöka snygga till oss. En ordentlig armtvätt ända upp till armbågen, lite fingrar  genom håret och vipps så var vi någorlunda representativa. För att kunna gå till launchen för en afternoon tea. 
 Eller för oss blev det en god kaffe med sötsaker till, de hade även en afternoon tea buffe med alla möjliga godsaker, men vi hade riktat in oss på middag på en restaurang nära vårt hotell senare på kvällen, så en kaffe fick duga för oss. Vilket inte var helt fel det  heller. Men jag skulle helt klart ha gått tillbaka om jag hade varit i Mumbai fler dagar. Kanske med lite andra kläder då och en kam i väskan. 
En del av maten vi avnjöt under vistelsen. Special Thali en blandning av olika indiska rätter med bröd och ris. Masala dosa som min kompis smakade för första gången och hon gillade det.
En promenad längs med Juhu beach som vi bodde i närheten av. Det var det värsta jag sett, så skitigt det var där. Den enda anledningen vi kunde komma på varför den inte var lika fin som sist jag var där är att det inte är turistsäsong nu och då bryr man sig inte. Inget vidare alltså att gå på stranden den här gången. 

Vi tog en lång promenad längs med vattnet en dag och hamnande med den här utsikten. Bron som har blivit Mumbais nya ringled kan man säga med skylinen i bakgrunden. Vi och väldigt många kärlekspar hittade dit. En mycket trevlig promenad när man åtmisntone fick höra vågorna. Även den är gången blev jag inte ens sugen på att hoppa i fast jag hörde vågorna.
Tre härliga dagar i Mumbai, tack för den här gången min "nya" resekamrat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar