ANU produkter

tisdag 9 augusti 2011

Konsten att göra te

Nu ska jag lära er hur man gör te eller chai som de kallar det här. Chai är en av de vanligaste dryckerna här i Indien efter vatten skulle jag nog säga. Överallt ser man folk som står och sippar på en liiiten chai. Det serveras nämligen i små koppar av metall, lera eller engångsmuggar. Chai brukar vara väldigt varmt när det serveras därav sippandet.
Utanför vår grind brukar det komma en kille på cykel med två termosar på pakethållaren som säljer te till vakterna och chaufförerna som sitter och väntar. På vissa ställen hör man att te killen är på väg då han går med sin cykel och skriker CHAI! CHAI! Utmed vägarna säljer de chai i alla små hål i väggen.
Här ska jag nu visa i ord och bild hur man gör te det är inte så som vi brukar göra te precis.


Te med mjölk som vi vanligtvis dricker gör man inte här utan här dricker man varmmjölj med te- och sockersmak kan man säga.
Först kokar man upp vatten

Sen häller man i mjölk och kokar upp det. Mjölken i det här fallet köper man i plastpåse förpackningar. det måste nästan vara den sortens mjölk för att få den rätta smaken. Tror att mjölken i sig är lite söt. 

När mjölken blivit varm och kokar lägger man i tebladen och låter det koka en stund till så det blir ordentligt hett. Sen tillsätter man socker (läs på tok för mycket för min smak) men det ska vara sött och sliskigt i smaken då har man lyckats. 

Sen häller man upp te´t i en kanna och silar bort te bladen. 

Hälls sedan upp te´t i de små metall muggarna och servera. 

Servera sedan med en biscit eller som vi säger mariekex. Kexet doppar man i tet så det blir lite slibbigt. Sen in i munnen och sippa vidare på det som är kvar. 
 Tur att det inte är så mycket man dricker för sockerchocken blir hög. Indier gillar söta saker.
Bilderna har jag tagit i bussines uniten (ANU) där tjejerna gör te och dricker varje dag. Jag dricker det bara en dag i veckan och då ser jag fram mot te stunden. Den här lilla te stunden är faktiskt riktigt trevlig alla tjejer samlas i det lilla köket dricker te och små pratar, det är ofta här man får höra de konstigaste sakerna eller diskussionerna vilket kan vara väldigt intressant. 
För Jörgen brukar det vara obligatoriskt att stanna efter vägen när han är på väg till site för att ta sig en kopp chai. Chauffören stannar där vare sig man vill eller ej. Självklart bjuder man sin chaufför vilket innebär en kostnad på ca 10rp=1,50kr. 
Det är alltså gott nån gång i bland men kanske inget jag skulle dricka dagligen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar