ANU produkter

måndag 25 juli 2011

Sverige del 2 Minisemester

Jörgen hade två veckor semester i samband med vårt Sveige besök vi funderade ett tag vad vi skulle hitta på då. Idéerna var många men eftersom vi bara hade lägenheten, vi hyrde, de två första veckorna kom vi på att vi skulle åka iväg på lite semester. Sagt och gjort vi bokade in oss på ett hotell i Tällberg i Dalarna och drog i väg.

På vägen till Dalarna hade vi några stopp, först blev det en natt hos kompisar utanför Södertälje. Där det bjöds på grillat, prat, skratt.
Sen drog vi vidare på turnén och stannade till i Uppsala för ett besök hos ett annat kompis par och för att se deras nyköpta hus. Återigen en super kväll med grillat, prat och skratt. Jörgen och jag fick också äran att få vara de första att sova i huset. Medans ägarna gick hem till sin lägenhet och sov. På morgonen blev det  dusch och frukost i lägenheten innan vi drog vidare. (Huset skulle nämligen renoveras lite innan det är dags för ägarna att flytta in)

Måndag morgon åkte vi från Uppsala med en enda plan, att till kvällen checka in på hotellet i Tällberg sedan fick resan dit fyllas med aktiviteter. Så här blev resten av resan: en tur förbi Mackmyra whiskeydestilleri tyvärr inget besök inne då det är stängt på måndagar. Men en liten titt på den fina bruksmiljön blev det. När det blev dags för lunch åkte vi in i Sandviken en sväng. Ingen rolig stad så men när man bestämt sig för att inte äta snabbmat (läs Mc Donalds, pizza, kebab eller sibyllas) under sin semester får man anstränga sig lite. Så varsin räksmörgås blev det på ett café i de centrala delarna av Snadviken.

Sedan fortsatte vi västerut mot Falun och Falukoppargruva, en guidad tur nere i gruvan blev det. Kallt men väldigt intressant. Iklädda dessa snygga kläder och rejäla skor började vi klättringen neråt.

Många, trånga och långa tunnlar var det. Första biten var värst sedan kom vi in i salarna och där fanns det gott om utrymme.
Efter det åkte vi direkt till hotellet som hade denna fantastiska vy. Vi hade bokat ett rum med fönster ut mot sjön på ett genuint dalahotell. Rummen var jätte frächa, lobbyn var så där Dalalik med massor av gamla föremål.
 Vi var ute och promenerade varje morgon och kväll bara för att få ta del av lugnet och den mysiga stämning som Tällberg har. En sån där jag vill inte åka härifrån känsla fick vi båda.  Vi åt middag på hotellet båda kvällarna och det var fantastiskt gott.  Hit kan jag helt klart tänka mig att åka igen, men då kanske till vintern för att prova på alla skidspår som annonserades.

På tisdagen blev det återigen en dag i turistens tecken. En tur till dalahästtillverkningen i Nusnäs. Vi körde stenhårt på vår image som turister och fotade ordentligt med alla sevärdheter.

Efter det fortsatte vi till Mora och strosade lite på stan där. Åt lunch på ett traditionellt café.  Vi gick på Zornmuseum och tittade på vasaloppsmålet. Jag har bara varit i Mora under vasaloppsveckan och inte visste jag att man åker skidor över en rondell.
När Mora var avklarat åkte vi till Rättvik och Vidablick för att se ut över landskapet i en annan vinkel. Där hade de även en minigolfbana så det blev en äktenskapskamp i golf. Vilken jag kan tillägga att det var jag som vann. En väldigt rolig men svår bana. Vi varje hål har man byggt upp något hinder som finns i trakterna och lite information om stället vid varje hål. Väldigt lärorikt men svårt.
På vägen hem på onsdagen stannade vi till utanför Leksand och köpte lite knäckebröd. Synd bara att vi inte kunde ta del av allt själva men det blev bra presenter till famlijen när vi kom hem. Andrahands sortering av bröd är inte fy skam, vem bryr sig om att det är lite trasig när det ändå smakar som vanligt. De små paketen kunde vi ändå mygla med hit och ytterligare en leverans blir det i början av September.
Att vi inte blev så länge i Dalaran var att vi hade blivit medbjudna på en båttur på Göta Kanal med Svärföräldrarna. På torsdagen blev det alltså en tur med båt i det svenska landskapet.
Konstig känsla att glida fram i landskapet på en båt med åkrar och skogen på armlängs avstånd.  Men tänk att det kan vara så fint visserligen hörde jag en bil tuta när den åkte under viadukten som vi passerade. Men det kan jag ta, stämningen på båten var ändå god och de flesta ombord verkade uppskattade det.
Efter vår mini semseter i ett vackert Sverige höll vi oss i trakterna kring Södertälje de sista dagarna för att vara när till de vi inte hunnit träffa än.
Jag hann även med min livs första golfrunda vilket gjorde att jag fått mersmak och nu blir det hårdträning en tid framöver.