ANU produkter

söndag 24 juli 2011

Sverige del 1

Fyra veckor i Sverige går inte att sammanfatta i ett inlägg, det skulle bli på tok för långt. Därför tänkte jag dela upp det lite eftersom jag vill dela med mig lite av vad vi gjorde i under vår vistelse.. Lite har jag redan skrivit om vad som hände de första dagarna. Men sen hände det något inga inlägg på väldigt länge och det beror på att  när jag är "hemma" på besök prioriterar jag bort dator. Jag spenderar en hel del tid framför den här i Iniden så när jag är hemma vill jag ta vara på tiden och hinna träffa alla härliga människor, uppleva saker och njuta av allt som Sverige har att erbjuda.




Även i år visade sig sommar Sverige från sin bra sida. Vi har haft relativt bra väder och vi har hunnit med att träffa massor med vänner. Jörgen jobbade det två första veckorna och haft två veckor semester. 


När man väl kommer till sverige är det mycket planering för att få ihop allt. Vissa praktiska saker måste ordnas med ett evigt pusslande att få ihop det med att träffa vänner och familj och att få tiden att räcka till. 
Veckan efter min fest blev för min del lite avslagen då jag innan vi åkt haft fullt fokus på min fest och inte hunnit fundera på vad jag skulle göra under veckan. Det löste sig ganska fort då dagarna fylldes med diverse aktiviteter. Träffa kompisar, familjen, uträtta ärenden på stan, handla och förbereda till midsommar. 
En tur till Vaxholm med trevligt sällskap, räksallad och glass förstås.
Midsommar firades i lugn och ro med Svärföräldrarna.

 Med tid i hammocken, promenader, grillning och god mat, silltårtan stod högt på min lista så det fick bli till att göra en. Jörgen beställde prinskorvar och köttbullar så det blev nästan som en försenad påsklunch, men oj så gott det var.

 Jag gjorde även en marängtårta med jordgubbar och choklad, till utséendet blev den misslyckad men till smaken var den ljuvlig.

 En komisk sak var bara det att när jag var och handlade alla ingredienser så fanns inte allt i butiken, jag som alltid brukar säga att man kan hitta allt på ica eller konsum men just den här dagen saknades det ingredienser. Så det var bara att bege sig vidare till nästa affär och leta. Precis som här bara det att utbudet är lite bättre i Sverige när man ska göra såna här godsaker. 

Jag hann med ytterligare två turer till den kungliga huvudstaden för att ena dagen gå på museum med min systerson, ett mycket uppskattat besök på tekniska muséet blev det med honom. För att nästa dag åka samma sträcka men då med en kompis och vi gick på Lars Wallin utställningen på Valdermarsudde och promenad genom stan.


Vi träffade delar av J.s släkt i olika omgångar. Vi firade en 38 åring, en ettåring och hann även med att träffa en alldeles färsk kille bara 6 veckor gammal.
Vi har varit och hälsat på hos flera stycken som köpt hus nyligen, vi fick till och med invignings sova ett hus utan att ens ägarna sovit där.
Vi har njutit av goda frukostar med diverse saker. Vi åt inte Mr Bean han fick bara vara med som ett komiskt inslag..
Vanligt semesterhäng på någon altan, med grillen på G och en öl i handen. 
Grillar har gått varma och vi har ätit kött och beanässås tills vi storknat. 
Vi har varit ute lite i naturen också även om det inte blev något avancerat. Här hälsar vi på hos fåren och myggen. En jätte skön kväll ute på landet.
Jörgen var på en skärgårds tur med några besökande Indier. Väldigt uppskattat av dem under turen stod de mest fram på fördäck och beundrade utsikten, tyvärr var nog inte maten lika uppskattad för dem som det var för Jörgen. Detta gjorde att jag var tvungen att köra bil uppe i Stockholm då jag lovade att hämta J, det satte verkligen min körförmåga på prov. Lökringar under armarna var bara förnamnet, eftersom jag inte är jätte van att köra nu förtiden. Men det gick bra ändå.
Körsbärsplockning, körsbären avnjöts tillsammans med glass och kaffe ute i sommarkvällen.

Jag inser just att det handlar mycket om mat när vi är hemma. Men det är för att det är lätt att skriva om. Men vi har verkligen hunnit träffa massor med vänner och familjen. Även om vi hade kunnat träffat ännu fler så hinner man inte med. Vi har också njutit av atmosfären hemma, lugnet och sommar vädret. Båten kom aldrig i vattnet i år då vi insåg att vi inte skulle ha tid för den men det gör verkligen ingenting då vi hunnit med så mycket annat i stället.
Nu är vi tillbaka i Indien och har mer eller mindre kommit in i vardagen. Första veckan är alltid jobbig men det är precis som när man kommer tillbaka efter semestern till jobbet. Med massor av minnen och foton kommer vi minnas även den här Sommaren som något speciellt. Tack alla som bidragit i någon form.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar