ANU produkter

torsdag 9 juni 2011

Nytt volontärjobb

Igår var återigen en ganska lugn dag för mig. Det händer inte så mycket i Bangalore för tillfället då de flesta håller på att förbereda sig för resor till sina hemländer då de internationella skolorna har lov nu. Det görs en del present inköp till nära och kära och nån fika här och där får man till.  Nedräkningen är alltså¨i full gång.




Igår var jag ändå på ett litet starta upp möte för ett nytt volontär jobb som jag kommer börja jobba med i Augusti. Det jobbet kommer vara i en skola i ett slumområde i de centrala delarna av Bangalore. Skolan är jätte fin och byggdes för tre år sedan med hjälp från bla  ABB Schweiz. Men området är inte lika fint och de som bor här har det väldigt svårt.
Vår uppgift i skolan kommer vara att hålla i de kreativa lektionerna i form av att göra olika pyssel( jag gillar inte ordet pyssel i det här sammanhanget men är det enda ordet jag kan komma på) art and craft heter det på engelska och det beskriver väldigt bra vad det är vi ska göra.

Vår uppgift är att planera och genomföra lärande saker genom konst och målning. Jag har redan en hel del idéer på saker men jag måste ändå tänka på att det får inte vara för avancerat. Det som barn kan hemma i en viss ålder är inte självklart att de kan här.
Många av de här barnen har till exempel aldrig hållit i en sax och det finns väldigt lite utrymme för att vara kreativa här.

För mig känns det viktigt att göra det här, dels för min egen del att känna att jag gör något viktigt och förhoppningsvis en hjälp på vägen för de här barnen. Visst det är alltid svårt att veta vad som händer med dem när de gått ut skolan och det kan göra mig lite ledsen. Jag skulle gärna vilja veta att det leder till något att barnen senare i livet kan få ett jobb och ge sina egna barn en bra framtid men så är det inte. Men har jag ändå kunnat hjälpa med vissa små tankar kanske det sår ett frö hos någon och det kan hjälpa dem senare.
Vi kan inte ändra allt men vi kan förhoppningsvis bidra med lite.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar