ANU produkter

måndag 13 juni 2011

Du är bra men jag är bättre

Vi har under två dagar haft en tillfällig chaufför då vår ordinarie har varit sjuk. Att vara tillfällig chaufför kan inte vara lätt hos oss. Speciellt när man inte kör på ett effektivt sätt eller på ett säkert sätt. Idet här fallet handlade det om att köra på ett effektivt sätt och spara bilens delar och hålla en låg bränsleförbrukning. 

I lördag var vi iväg på en liten utflykt till en golfbana utanför stan. Det tog ca 1,5 timme att åka dit och under den tiden hinner man reflektera över fler saker och idag var det sättet som chauffören körde på. Han körde visserligen väldigt lugnt och det kändes relativt säkert att åka med honom men hur han körde och hur han plågade bilen var det som vi reagerade på. 
Jörgen påpekade ena saken efter den andra, sa jag att han är yrkesskadad? Vår ordinarie chaufför Rohit har Jörgen lärt att köra under tiden vi haft honom och därför blir det så stor kontrast när man har en ny som gör många fel på en gång. 

*Han satt med handen på växelspaken nästan hela tiden
*När han inte hade fart nog att komma upp för en backe och vägrade växla ner då pressade han på växelspaken lite extra.
*Varvtalet låg på 1000 mest hela tiden så hela bilen kändes som en stor resonanslåda, Det är väldigt vanligt bland chaufförerna här att alltid köra på en för hög växel så hela bilen skakar. Men det har jag hört att de lär sig för någon tror att en högre växel är bättre. Men när det nästan slår lock för öronen då är det inte så behagligt
*Han bromsade ner till nästan stillastående vid minsta litet gupp, vilket gör att fjädringen inte fungerar rätt och man alltid måste accelerera efter. 
Några av de saker Jörgen anmärkte på och det blev mycket saker på en gång. När jag sa till Jörgen att du kan inte påpeka alla saker på en gång det måste ha blivit ordentligt kaos i huvudet på vår stackars chaufför. varför ska han ändra på sig när han alltid kört så här? Det är ju så han lärt sig, men enligt oss är det helt fel sätt att lära sig. 
Men det bästa var ändå uttrycket som Jörgen sa när han insåg att allt kom på en gång "You are a good driver, but I´m better". 
Undra just vad Ragu, som han heter, tänkte då: hur sjutton kan Jörgen vara en bättre  när han inte ens kör själv och alltid haft chaufför? För det är ju trots allt det de tror att vi aldrig har kört bil själva.  Vi glömde nog berätta att det är (last)bilar Jörgen jobbar med. 

Det är kanske inte låter som något stort men sitter man själv i baksätet och ser alla dessa saker och samtidigt arbetar med att försöka lära Indierna att köra rätt så noterar man det extra. 
Till saken hör att Jörgen brukar även vara på mig hemma i Sverige när jag kör skillnaden då är att han kan ta en sak i taget och inte allt på en gång som det blev i det här fallet. 

Är det någon som undrar varför ovanstående inte är bra får ni höra av er så kan jag förklara mer ingående vilka skador bilen tar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar