ANU produkter

tisdag 3 maj 2011

Sommaraktiviteter i slummen

I dag har jag varit i slummen och arbetat. Det var samma aktivitet som jag var med på förra året under skollovet som barnen i de statliga skolorna har.
Under fyra veckors tid två dagar i veckan har det sjungits sånger, klippt, klistrat, målats, dekorerats, busats, limmats, skrattats, tävlats och räknats.
Jag har varit där de senaste tre veckorna och idag var det sista gången för mig. De andra träffas en sista gång på torsdag men då har inte jag möjlighet att komma.

De vill gärna vara med på bild och vill självklart se den efteråt

Ett år sedan sist och det har varit minst lika roligt det här året. Jag blir alltid så förundrad över den glädje dessa barn utstrålar. Även om det i år har varit långa dagar, med en förmiddagsgrupp och en eftermiddagsgrupp, så åker man ändå därifrån med så mycket energi.

Tänk att få en sån här bukett

Varje morgon när man kommer möts man av glada små barn som kastar sig över en och ropar Auntiiii Auntiii! Det ekar sedan några timmar i huvudet efter man kommit hem. Många vill ta i hand och hälsa medan vissa när de ska hälsa drar undan handen och drar den i håret, sedan ler det stort när de "lyckats" lura mig.

Barnen gillar att pyssla, måla, klippa och klistra

Sedan är det alla volontärkollegor man möter så otroligt roligt att träffa folk från olika delar i världen med samma syfte att vara med och ge de här barnen minnen för livet.

Koncentratioooooon!

Man märker hur sällan de här barnen har möjlighet till att få måla och bara att färglägga en bil från en målarbok skulle kunna sysselsätta vissa av barnen i timmar. Många av dem är inte heller vana med att använda en sax men de kämpar på och tillslut får de till det. Bör tilläggas att barnen vi har haft är mellan 7 och 12 år.

Nu är det över för den här gången och det kommer kännas tomt. Men förhoppningen är att hitta något mer volontärjobb i någon skola nu när det drar igång efter lovet. Tror inte det kommer vara så svårt men vi får väl se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar