ANU produkter

lördag 14 maj 2011

Loppis i Bangalore

I onsdags var jag och arbetade som volontär på en variant av loppis här i Bangalore. Den är en tillställning som OWC anordnar årligen till välgörenhet. Mestadels är det kläder och skor som går till försäljning men även en del husgeråd och böcker alla saker är skänkta av "expats" som lämnat Bangalore eller rensat lite hemma.



Försäljningen är riktad till maider och chaufförer till medlemmarna i OWC men självklart sprider sig detta genom mun mot mun metoden och det kommer betydligt många fler.

Så här såg det ut innan anstormningen. Ordning och reda.


Ordning även på skorna.


Därav det lite kaotiska ögonblicken precis före öppning. Vid 10 då det var tänkt att ha en "för" försäljning till volontärer och deras chaufförer och maider för att sedan släppa in allmänheten vid 11. Men vid tio blev det kaos och efter en del försök till att få ordning utanför stormades området av alla som stod utanför. Indier är inte direkt kända för att köa och inte vänta på sin tur.

Många hetsiga indier och några förtvivlade volontärer.

Trots det gick det bra och när alla kommit in var försäljningen i full gång.

Folk slet åt sig massor med kläder och alla skor var slut på 15 min.

Jag stod och sålde dam underdelar, byxor och kjolar 100rp.

Det blev en del ryckande och slitande i kläderna men jag tycker ändå att det fungerade bra bara alla visste hur de skulle göra.

De kläder som de skulle köpa la vi i en påse som vi plomberade och skrev priset på. Sedan betalade de när de gick ut. Detta system var bra men många av de som handlade hade kanske lite väl brottom för när de väl skulle betala insåg de att de inte hade råd att betala för allt och då fick de gå tillbaka och plocka ur saker.


Efter en och en halv timme var nästan alla saker slut och det blev nästan bara volontärer kvar då hann man med lite småprat oss emellan. Mycket trevligt att vi även hann språka lite. Det är ju lite det som är saken med att vara med på såna här saker för att träffa nya och gamla människor.

På eftermiddagen åkte jag till en kompis som bor lite utanför stan. Där sov jag över eftersom både hon och jag var gräsänklingar så passade det att jag blev kvar och vi båda fick lite sällskap. Mycket trevligt att göra så.
Området hon bor i är lite speciellt, ska berätta mer om det, men det får vi ta en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar