ANU produkter

fredag 1 juli 2011

Bröllopsklänning

För över en månad sedan fick vi vara med om något väldigt roligt och annorlunda, om ni frågar mig. Jörgen kanske inte var lika road men vissa saker är ju ändå lite speciella. Vi var nämligen med och hjälpte en svensk kollega till Jörgen att prova ut bröllopskläder till hennes stundande bröllop. Det var en färgfest utan dess like med lika mycket glitter och bling bling. Bröllopsbutiker i Sverige känns på något sätt som bleka jämfört med de indiska. Till skillnad från Sverige så är rött den traditionella färgen och bara det gör att det blir mycket mer färg. 

                           



Då hon hade förvarnat oss innan hon kom att hon var intresserad av att kika på något Indien inspirerat så var min plan att bege sig till en ganska känd shoppinggata i centrala Bangalore, Commercial Street. Eftersom jag själv aldrig varit ute och letat efter liknade kläder kändes det lite som en chansning när vi väl kom dit. Men jag hade mina aningar om att ingen skulle bli besviken och jag hade rätt. 

När vi väl hittat någon i butiken som kunde hjälpa oss och hon hade förstått vad vi var på jakt efter blev vi hänvisade en trappa upp till denna "provscen". Det såg ut som en blandning av en liten scen och enorm säng    Ja, J trodde visst att det var en säng.  Som sagt så kanske han inte var lika road som jag. (Att han har solglasögon på sig inne är inte ett tecken på att han blivit snobbig utan för att han har slipat glas och glömde de andra i bilen, vad han säger) 

 
Vi hann inte se så många olika alternativ då  bruden hade en tydlig idé på färger redan från början och den som hon bestämde sig för var bland de fösta de tog fram  Men det är väl så när man har tydliga idéer om hur det ska se ut och hittar man något som ser ut som man vill finns det ingen anledning att fortsätta prova. Även om de som skulle sälja gärna hade visat minst hundra, "less is more" är inget de jobbar med här. Men den här gången blev det så, till killarnas lycka. Vi hade en till kollega med oss också. 
Det är otroliga arbeten det är i dessa kläder och tunga är de också, hon i affären uppskattde en vikt på ca 2 kg. Men då bör det tilläggas att det här var nog en lite simplare variant med inte lika mycket bling, bling på. Vikten är ju lite intressant eftersom den ska åka i en resväska till Sverige men även jag var intresserad eftersom man sett några brudar här och de ser ganska ned tyngda ut. 
Det var tre stycken som hjälpte oss och plocka fram och visade hur det skulle sitta. De gjorde en tillfällig lösning för att se hur det slutliga ska se ut eftersom överdelarna till dessa kreationer skräddarsys efter kundens egna mått. 
När hon väl bestämt sig för den här modellen så ropade de på skräddaren som kom och skrev upp väldigt många mått så nu får vi hålla tummarna att det passar ikväll när vi ska dit och prova. 

När kläderna var beställda ock klara gick vi bara en trappa ner och hon kunde där köpa alla smycken som hör till. Halsband, örhängen, pannsmycket, ankelkedjor och bangels (armband).

Anledningen till att jag inte skrivit om detta tidigare är att jag inte ville avslöja något för de som kanske läser bloggen och känner henne vill jag inte avslöja något i förskott.  Men i lördags var bröllopet och Jörgen och jag fick komma. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar