ANU produkter

torsdag 10 februari 2011

Nrityagram dance village

Igår var jag iväg på en lite utflykt tillsammans med ett gäng glada kvinnor här från Bangalore, till en dansskola som ligger en bit utanför stan.
Dansskolan utbildar unga indier till att dansa traditionell indisk dans.
Vi fick se ett litet smakprov på dansen och en genomgång på hur dansen är uppbyggd med uttryck, rörelser och musiken. Väldigt intressant.
Den traditionella dansen berättar en historia med olika uttryck. När jag satt där fick jag en känsla av att de dansar med teckenspråk. Fingrarna spretar åt alla möjliga håll för att cymbolisera olika känslor och uttryck. Tänk er en som pratar teckenspråk sätter till musik och lite andra komplicerade kroppsrörelser så har man fått den traditionella dansen. Det låter ju lätt men det är det inte. Eleverna går på skolan i 3-6 år och dansr ungefär 10 timmar om dagen allt för att bli så bra som möjligt.



Musiken och dansen allt var så bra. Den traditionella citran, sången och trumman. Jag skulle kunna sitta och titta på detta i evighet men tyvärr blev det bara en timmes framförande.
Men för att få den riktiga förklaringen måste man lära sig teckenspråket och det hade vi inte riktigt tid till. Efter en kort genomgång av några tecken och historien kring dansen vi såg kunde jag göra en egen tolkning.


Efter det fick vi gå en liten tur runt på området som var jätte mysigt. Massor med små detaljer att titta på, rustika byggnader i sten och trä, massor med små skulpturer och saker att fästa ögonen på.





Vi avslutade även med en lunch på hotellet som ligger i anslutning till skolan och det såg ut på samma sätt som resten av skolan. Med stenhus och massa små vrår där man kan upptäcka saker.
Det är tydligen svårt att få till det att få komma ut dit och få se dansarna eftersom de ofta är ute på turnéer runt omkring i Indien. Hon som ordnade med det här har försökt komma dit tre gånger tidigare men i sista stund har det av bokats men nu fick vi möjligheten och jag hade inget annat planerat och jag är glad att jag hade möjligheten att följa med dit ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar