ANU produkter

tisdag 2 november 2010

Resa i Kerala del 2 Thekkady

Efter Munnar begav vi oss ner från berget till en stad som heter Thekkady/Peryar där vi skulle bo nästa natt. Vägen dit bjöd åter igen på spänning och häpnad. Vacker utsikt, te plantage, smala vägar, djupa dalar, spännade möten.

På ett ställe kom vi så vi hamnade ovanför molnen det var helt fantastiskt att se. Vi hade strålande sol och ner i dalen var det ett tjockt lager med moln.

När vi kom fram till staden stanade vi till på en kryddodling. Det var väldigt intressant att se hur kryddorna faktiskt växer. Jag tror att vi alla fick lära oss en hel del. Nu kan man allstå säga att vi drog dit pepparn växer....

Vi fick se peppar, kardemumma, ingerfära, kakaoplantor, annanas, kanelträd och kaffebönor. Vi fick smaka och lukta på blad och växter.
Som avslutning på rund vandringen åkte vi till en butik för att köpa med oss kryddor.
Efter det trodde vi att vi skulle hinna med en sväng till nationalparken som staden är kända för, men fick då reda på att man måste köpa biljetter två timmar i förväg och då skulle vi inte hinna till sista turen då klockan hade hunnit bli så mycket. Vi checkade in på hotellet och bestämde oss för att ta en promenad på en närliggande kulle för att titta på utsikten och få oss en promenad efter några timmar i bilen.

Eftersom vi inte hann med nationalparken på kvällen innan bestämmde vi oss föra att gå upp tidigt och checka ut från hotellet och föröska hinna med första båtturen på morognen. Men organisationen och den mängd med indier som också var morogn pigga blev det ingen båttur i parken och chansen till att se djur uteblev. Lite besvikna och trötta gav vi upp och åkte tillbaka till hotellet för att äta frukost innan vi fortsatter resan till Kumarakom.

Hotellet i Kumarakam överrraskade oss rejält. Vägen till hotellet var så dålig att vi flera gånger undrade om vi verkligen var på väg till rätt ställe och undran över vilken standard hotellet skulle ha. När vi väl kom fram blev vi glatt överraskade. Mitt ute iskogen vid vattnet har man byggt en resort som var som en fantasivärld.
Det fans massor med fasiliteter som vi var snabba att utnyttja så som pool, spa,trampbåtar och balkonger som vette ut mot vattnet.

Här i från lämnade Jörgen oss och vi blev bara sju kvar på kvällen och resten av resan.
Vi var i princip själva på området under natten och det kändes väldigt konstigt. Det blev en lugn eftermiddag med bad, kortspel och snack. Jag tror att vi alla var glada för att hotellet låg som det gjorde för då kom vi inte iväg till den planerade Bird Sancuaryn som var in planerad. Utan vi kunde bara vara och ta igen oss.
Det var ett ganska hektiskt schema de andra dagarna och mer skulle det bli....

Dagen efter begav vi oss i väg på morgonen för att vid 12 checka in på en husbåt som skulle ta oss runt på en backwater tur. Men det får jag berätta mer om en annan dag.