ANU produkter

fredag 29 oktober 2010

Resa i Kerala, Munnar

Efter några intensiva men otroligt roliga dagar i Bangalore begav sig hela gänget inlusive Järgen mot flygplatsen och och vidare till Kerala och en road trip upp till bergen.
De sista dagarna i Bangalore gick som i ett nafs det blev en del shopping på bla Commercial street, Lella Palace och i Sigma Mall. Vi hann också med en trip till Big Banyan tree för att titta på lite speciella träd och apor.

Vi flög till Cochin i Kerla där mötte två chaufförer med bilar upp oss för att sedan ta oss på en hissnande färd upp i bergen och närmare bestämt till Munnar, teplantagens stad i mellersta Kerala.
Bilresan var ett äventyr i sig då det är smala vägar som slingrar sig upp på bergen och bara för att det är små vägar innebär inte det att bussar och lastbilar inte får åka så i bland blev det lite väl spännande möten och omkörningar

Men våra chaufförer tog oss upp väldigt säkert. Här är en av bilarna med höga berg i bakgrunden

På vägen hann vi stanna till vid några vattenfall, det verkar vara de som chaufförerna fått till sig att vi turister vill så så det var bara att kliva ur bilen ställa upp sig och fota.

Munar är känt för sina te plantage och vi var alla väldigt häpnade över vyerna och de otroliga landskap som plantagen skapar. Luften uppe på berget var också något nytt, frisk härlig krispig luft, nästan så det kändes lite svalt för oss som nu börjar vänja oss vid värmen.

Första kvällen blev det mest att installera oss i rummen och utforska staden och alla roliga små butiker. Middag fick det bli på hotellet då utbudet av restauranger inte var så stort. Men vad gör väl det när man har slående utsikt från hotell restaurangen? Det var inte det här vi hade som utsikt men det är en gata i Munnar

Andra dagen blev det sightseeing till olika ställen runt Munnar. På morgonen åkte vi till en nationalpark för att se om vi hade turen och se bergsgetter. Men vi insåg snabbt att den chansen inte var så stor. För att ta oss upp på berget åkte vi först buss den släppte oss en bit upp sedan fick vi en promenad en bit till tills vi mötte den här skylten man kan undra om getterna rör sig någonstans bakom den.

Det regnade och var mulet så vi kunde inte njuta av någon direkt utsikt men det var en skön promenad ändå. Ner efter det till bilarna som skulle ta oss vidare mot nya äventyr....eller ja det blev ett stopp vid en uppdämd sjö och något som kallas Eco point. Dessa två var väl inte direkt något som vi blev så imponerade av. Men på vägen dit fick vi syn på tre vilda elefanter och det blev dagens största höjdpunkt. Kul att få chansen att se dessa djur i dess riktiga miljö. Inte fast kedjade.

På vägen hem stannade vi till på en blomster trädgår och kunde beskåda många kända, för oss som krukväxter i dess rätta klimat.
På kvällen blev det middag på ett annat hotell och på vårt hotell blev det kortspel tills det var dags att gå och lägga sig.

Nästa dag var det dags att packa ihop och bege oss ner från berget till Thekkady.