ANU produkter

onsdag 20 oktober 2010

Invasionen i Bangalore

Nu är de äntligen här. Efter månader av förberedelser och planering har de anlänt med storm, min härliga och underbara vänner från Sverige.
De kom hit i Söndagsmorse efter en otroligt resa hit. Lång resa och ett otroligt, nästan overkligt byte i Mumbai med en förflyttning mellan terminalerna på minimal tid. För deras del var det en otrolig lättnad att se oss vi flygplatsen och för oss otroligt roligt att äntligen få krama om dem och välkomna dem till vårt tillfälliga hemland.

Söndagen blev därför en lugn dag. Vi åt en ordentlig frukost när de kom hit och sedan blev det lite vila och en promenad till Cubbon Park innanlunchen. Lunch hemma och ännu mer vilande ett dopp i poolen och sedan hemlevererad chinamat till middag. En härlig start på två härliga veckor.

I måndags begav vi oss till City Market, en av de större marknaderna i stan. Det var en ny upplevelse även för mig. Jag tog en chansning med att ta med dem dit utan att jag rekat innan. Men det blev otroligt bra ändå. Mycket intryck med lukt, färg form och människor.

Som tur var hade vi med oss våra båda chauförrer Arun och Arun som kunde guida oss i djungeln bland alla stånd. Jag köpte lite grönsaker och frukt.
Det mest annorlunda jag köpte var en stock med bananer.

Så nu äter vi bananer så det sprutar ur öronen. Men 6 kg bananer går väl åt när man är 8 personer?
På eftermiddagen delade vi upp oss. Några åkte med mig för att komplettera mat- och ölförrådet medan några stannade hemma och gick ner till poolen.
Det fans vissa önskemål om att äta indisk mat här så till kvällen bar det av till en typisk indisk restaurang inne i stan. Koshy´s serverade indiskt med bravur. Mycket gott och alla verkade nöjda med den dagen.




Igår åkte vi allihop till slummen för att titta där jag brukar arbeta. Vi tittade på Bussines uniten och second hand butiken och efter det fick vi en guidad tur genom området med en av kvinnorna från Bussines Uniten. Även detta var lite nytt för mig då hon visade oss sitt hem som jag aldrig tidigare sett.
Lunch på en närliggande restaurang som även Jörgen kunde sluta upp till och då var hela gänget samlat igen. Jörgen gick tillbaka till arbetet medan vi andra drog iväg till Commersial street. Vissa av oss gjorde lite fynd. Men jag tror mesta att det var en försmak till kommande shopping.
Innan middagen blev det ett kulturellt inslag i form av en musikfontän i en närliggande park. Några av oss tog en promenad dit och tittade och upplevde. Lite typiskt indiskt inslag. Men ganska mysigt att få en promenad på kvällen.

Under dagen hade vår maid Christina slitit i köket för att laga mat till oss. Så till middag stod det hemlagad insdisk mat på menyn. Mycket gott inte jätte spicy men bra smak. Ibland kan det vara bra att ha någon som ordnar för en.
Vi gick och la oss tidigt igår eftersom vi planerade att gå ner tidigt till poolen idag för att hinna simma lite innan dagens aktiviteter drar igång, men vi blev blåsta på att simma då det var underhåll av poolen på morgonen. Men det gjorde inte så mycket då fick vi en lugn morgon.
Just nu sitter alla så tyst och läser sina böcker och bara tar det lugnt.

Idag bär det av till Big Banyan Tree och eventuellt lite spa på eftermiddagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar