ANU produkter

onsdag 21 juli 2010

Första dagarna efter Sverige

När man kommer tillbaka efter tre veckor i Sverige så kan ni alla förstå att det inte finns så mycket mat i kylen och i förråden. Måndagen fick jag därför spendera med att åka runt till alla bra ställen och köpa mat.
Jag började med att åka till köttaffären Bamburies så här ser det ut i affären

ingen köttdisk utan ordentliga kylar och frysar där man står över disk och ber om det man vill ha. Köttfärs mals de direkt när man bestämt hur mycket man vill ha och packas i små tättslutande påsar, allt är väldigt ordning och reda, vill man ha salami eller skina skivas det direkt i den mängd man önskar. Även dessa ligger i stora kylboxar. När vi var i Sverige köpte jag med mig en liten kylväska som jag nu kommer använda när jag åker dit för att kunna transportera köttet i "säkerhet" hem.

Sedan åker jag raskt hem med kötten och får in det i kylen efter det bär det av till Namdhari´s Fresh en bra kedja som ligger runt om i Bangalore. Jag har en väldigt nära hemmet. Där finns de bästa grönsakerna och frukten. Det har även mycket annat och det är dit jag åker oftas för att veckohandla.



Men det räcker inte med dessa två affärer nu när det nalkas storhandling utan jag var även tvungen att åka till Spar för att köpa malt kaffe till kaffebryggaren(finns inte i andra affärer, även kaffet mals direkt från bönorna), toapapper, vetemjöl, finmalt socker och lite andra saker. Det är det här som är baksidan med att inte kunna laga Indisk mat än med en blandning av att vara lite kräsen med mat.

Igår lagade vår maid Christina Indisk mat till middag. För henne var det inte starkt men för en klenis som mig så var det ändå strakt men väldigt gott. Man får helt enkelt finna sig i att det kommer svida lite här och där.....


Självklar var vi tvungna att prova och äta med händerna det gick sådär. Jörgen har fått in tekniken lite bättre än mig.

Men övning ger fördighet och det är här hemma man ska öva för det blir ganska slabbigt fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar