ANU produkter

onsdag 16 juni 2010

Veckan som gått

Just nu händer ingenting och massor. Underförra veckan var jag tre dagar i slumområdet. I tisdags var jag och besökte en ny skola som jag, tillsammans med massor med andra volontärer, kommer arbeta i under hösten och då med engelska undervisning och någon kreativ undervisning.
På onsadgen var jag på dansuppvisning och träffade Tineke som är den kvinna som har startat alla dessa projekt i slummen och då blev jag inbjuden till en rundtur i området för att få en bättre bild på vad som händer och vad som har hänt sedan hon kom hit för fyra år sedan.
Det var väldigt intressant att se. Det har hänt mycket i det här området och det kommer hända mycket mer. Just det området är ett av de slumområdena som inte längre har så mycket tält utan det har byggts många hus och fler är på gång ett tecken på att fler har jobb och med det stärks ekonomin i området. Men trots det är det ändå fattiga människor.
Det är med blandade känslor man vandrar runt i dessa områden då man får se mycket jobbiga saker. Det är svårt att förstå att stora familjer delar sina bostäder med alla tänkbara djur. De lagar mat över eldar och går på gemensamma toaletter som regeringen har byggt. Stanken är olidlig på vissa ställen och det är smutsigt. Men samtidigt som man går där möts man av enorma leenden, människorna man möter är glada och vill väldigt gärna hälsa på en. Har man en kamera så vill de gärna bli fotade.
Men jag kunde inte fota något eftersom jag kände att jag vill respektera dessa människor och inte klampa in som en turist som är på zoo och som ska fota allt och alla. Tänk er själva att det skulle komma någon på er gata och börja fota er när ni står och lagar mat eller tvättar era kläder. Det skulle nog kännas väldigt jobbigt.

På fredagen gjorde jag min första dag som volontär på ett arbetscentrum för kvinnor i samma område. Women Busines Unit är ett projekt som också startats av Tineke där kvinnor i området har möjlighet att komma och arbeta och lära sig vad det innebär att ha ett arbete.

Under helgen var Jörgen hemma och det var en riktigt skön helg med bra blandning. Vi var ute och och middag två kvällar. På lördagen hade vi middagsgäster två av Jörgens svenska kollegor som är här under en kort tid. När de varit ute på site står kött och husmanskost högt på önskelistan. Det är alltså ingen idé att föreslå att gå och äta indiskt. Så jag lagade mat och då blev det potatisgratäng med stekt fläskfilé, sallad och franska ostar.
Vi hann ta promenader, fika och slappa, riktigt skönt. Bara för att Jörgen skulle kunna ladda batterierna för ännu en vecka på site hos kunder.


Så här kan det se ut när Jörgen är hemma och mellanlandar. Den här bilden är tagen för två veckor sedan. Varför nöja sig med en dator?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar