ANU produkter

tisdag 1 juni 2010

Ny bil och Chaufför

Ni får ursäkta mitt dåliga uppdaternade på nyheter på bloggen. Men den senaste tiden har mycket av min energi gått åt på de chaufförer jag haft.
För att ta hela historien från början. Vi får inte köra bil själva här utan måste ha en chaufför därför hyr vi bil och chauffören från en uthyrningsfirma. Det är ganksa bra för fungerar det inte med chauffören kan man lätt byta ut honom och om han behöver vara ledig får man en ersättare. Men i det här fallet var det tvärt om. Det var chauffören som sa upp sig då bilfirman flyttade sin verksamhet 30km längre från det gamla kontoret och det blev för långt hemmifrån för honom. Det finns ingen möjlighet att ta sig så lång på morgonen inom någon rimlig tid så då sa han upp sig. Idet här landet har de anställda inga direkta rättigheter samtidigt som de inte heller har några skyldigheter.
Vår helt fantastiska chaufför försvann därför inom loppet av en vecka och efter det har det varit riktigt jobbigt.

Man är väldigt beroende av att ha en bil varje dag då de kommunala färdmedel inte är att rekomendera och det är långa avstånden gör att man inte kan ta sig till fots.
Så under hela förra veckan hade jag olika chaufförer varje dag. För mig som spenderar mycket tid i bilen är det viktigt att det fungerar med den som kör, men eftersom jag inte visste om personen skulle bli långvarig kände jag inte för att lära känna dem. Dessutom måste man alltid tjata om att de ska bära bilbälte, påpeka att de måste köra lite lugnare och få dem att inte tuta så mycket, bara när det är riktigt nödvändigt. Det är inte heller så säkert att det hittar till de mest vanliga platserna och om inte de vet vart vi ska hur sjutton ska jag veta?

I tisdagen fick jag inte ens någon bil jag väntade hela dagen men icke. På onsdagen kom det en kille (Shanthkuma) och på torsdagen kom det ytterligare en (Jagdish) tydligen den som var tänkt att köra oss på heltid. Men det fick jag förstås inte veta förrän vi sagt upp kontraktet och på fredagen kom det ytterligare en kille (Mooses).
På torsdagen sa Jagdish att han skulle komma igen på måndagen och vi bestämde en tid då. På måndagen kom han inte vid avtalad tid och då var det bara att ringa runt och se vart han tagit vägen. Han dök upp en timme för sent utan ursäkter men när jag frågade varför han var sen föröskte han med att bilnyckeln hade försvunnit tre dagar tidigare, jag sa att det inte var någon godkänd anledning från en bilfirma att de inte har extra nycklar och konstigt då att den dök upp precis när jag skulle ha bilen. Jag måste vara magisk. Efter det tröttnade vi alla tre, Jörgen, Jag och Exportrådet som hjälper oss med hyrbilen. Då sa vi upp kontraktet och anlitade en ny firma. Som sagt inga rättigheter och skyldigheter. Från en dag till den andra händer det saker här.

Så nu har vi en ny bil och en ny Chaufför. Han visar tyvärr inte den glans som vår förra men jag får inte var hård nu utan ge honom en chans. Men det måste ändå kännas rätt i magen eftersom vi kommer spendera mycket tid tillsammans. Det känns även lite jobbigt nu när man kände att jag börjar komma in i livet i Indien så är det bara att börja om från början med att lära upp en ny kille de platser jag vill åka till. Men det är väl ändå det här som är "charmen" med att bo i ett annat land med en ny kultur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar