ANU produkter

fredag 28 maj 2010

Inskrivning på Sjukhuset

Igår var jag till ett sjukhus här i Bangalore och skrev in mig. Det är ett väldigt fint och fräscht sjukhus och ganska nybyggt. Tänkte att det kan vara bra att var inskriven där om det skulle hända något.
Det var nog det snabbaste sjukhus besöket jag gjort. Jag fick fylla i ett formulär med mina uppgifter, efter det fick jag en slags patientbricka som jag ska visa när jag behöver hjälp. Jag ville även träffa en läkare för att kunna ta prover och ha en första kontakt om det skulle vara något med min mage. Jag hann knappt ta mig till väntrummet innan de ropade in mig. Ingen väntetid här inte. Då fick jag träffa en kvinnlig läkare som läste min journal och visste på en gång vad jag hade för problem. Mycket enkelt. Hos skickade mig vidare till labbet för att ta prover. Självklar blev jag lite orolig då jag skulle ta prover. Man vet inte riktigt hur de ser på det här med nya nålar och hur de tvättar rent. Men det fanns inget att klaga på just då, han som stack mig gjorde ett galant jobb.
Efter det var det bara att betala och åka hem.
Själva inskrivningen kostade den ringa summan av 100 Rp (Ca 16 kr) MEn eftersom jag träffade en läkare och tog prover så fick jag betala 1390 Rp (ca 231 kr)
När jag ändå var där passade jag på att skriva in Jörgen också. Det gick så bra att jag gjorde det. Dock fick han ingen patientbricka eftersom det behövs ett kort på den och det dög visst inte med mig på hans kort.

Under dagen hann jag även med att vara på Coffee Morning på Leela Palace och prata av mig lite. Det är riktigt roligt där nu för man börjar känna igen flera stycken och man har massor att prata med.
På lunchen var vi tre stycken som åkte och åt mat på ett typiskt litet indiskt Café. Eller så mysigt det kan bli i Indien. det var som att åka tillbaka i tiden i flera år. Men charmigt på sitt sätt. Även här ska man lyda rådet att inte titta in i Köket utan bara äta och vara glad. Som på många restauranger här. Vi åt en dosa som var mycket god. Dosa är en slags crêpes med lite starkare fyllning i.

Jag avslutade dagen med att gå på vinprovning som The Wine Society of India arragerade. Det var en trevlig tillställning. Mycket folk och goda viner. Men jag hade nog trott att det skulle vara lite mer uppstyrd vinprovning. Men, men man fick smaka lite olika viner och självklart hittade jag mina favoriter.
Om vi tycker att viner är dyra i Sverige så är det ingenting mot här. Förutom de Indien producerade vinerna. De är å andra sidan mycket billigare men inte alltid så bra smak. Men även bland dessa har jag hittat några som fungerar bra mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar