ANU produkter

lördag 5 juni 2010

Helg i Mysore

Som många av er kanske har förstått så är Jörgen ute och reser väldigt mycket just nu. Då gäller det för mig att försöka hitta på att göra saker på egen hand. Så förra helgen följde jag med två kompisar till Mysore, en stad som ligger ca139km sydväst om Bangalore.
Mysore är mest känd för sitt palats, silkes tyger och sandalwood. Under helgen var vi flitiga turister och han se det mesta som man bör se i Mysore. Dock kom vi aldrig till någon silkesbutik så det får bli nästa gång.

Vi började resan på fredags eftermiddagen vi lämnade Bangalore vid 14.30 för att hinna fram innan det blir mörkt. Idet här landet vill man nämligen inte vara ute på vägarna efter det mörknat. Vi hann fram i tid och kunde checka in på vårt hotell.





Hotellet skulle vara ett medelklass hotell enligt böckerna men jag vet inte om jag kan hålla med. Visserligen i Indien mått mätta så var det säkert ett medleklasshotell. Men det var bra för mig att bo där för då har jag fått en liten inblick i hur Jörgen har det på sina tjänsteresor. Jag fick åtminstone en valmöjlighet, hål i golvet eller toalettstol. Jag hittade inga djur heller.
På kvällen gick vi och åt på en riktig indisk restaurang enkel inredning utan krusiduller.

På lördagen hann vi med en hel del, vi var till

palatset, ett hindu tempel uppe på ett ber eller en kulle,


zoo med massor av djur och på kvällen...


en park med fontäner som var belysta på olika sätt.
Det var ett späckat schema men är man ute för att se saker gäller det att passa på.

PÅ söndagen hade vi önskemål om att åka till ett ställe där man kan rida elefanter, men vi kom fram till att det var för långt att åka och i fel riktning så det blev ett gammalt tempel som vi besökte istället.


Det var nästan höjdpunten på hela resan. Det var ett tempel som var byggt för 800 år sedan med ett otroliga sten arbeten. Mycket detaljer som var uthugget i sten. Vägen till templet var också intressant då vi åkte på landsbygden och fick se hur det verkligen är utanför städerna. Det var en skumpig resa då vägarna inte var så bra.
För att sammanfatta så var det en riktigt rolig helg. Mycket skratt och mycket att se och uppleva. Jag var riktigt glad att jag följde med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar