ANU produkter

måndag 28 mars 2011

Nytt försök!

Jaha då gör vi ytterligare ett försök till att komma iväg på semester. Tre dagar efter beräknad avfärd. Men nu har vi bokat biljetter till rätt dag. 29Mars 00.30 och pappret som saknades sist har vi nu.
En hel dag har det tagit att ordna med papperna och då hade vi nog tur. Eller så är det andra som haft otur.

Då tänkte jag att ni ska få en liten inblick i hur det går till att bli registrerad i det här landet.
Eftersom det är Jörgen som är här av en anledning och jag bara medföljare så är det han som behöver ordna med mest papper.
Jag räknade ut att det är ungefär 10 st olika dokument som måste bifogas, det är anställningsbevis, passkopior, hyreskontrakt osv. En del roddande med att bara få ihop alla papper. Det ska skrivas ut på scaniabrevpapper och skrivas under av olika personer. Det ordande vi med under förmiddagen på Jörgens kontor. Ett tag fick jag känslan av att jag fick följa med en dag på pappas jobb så jag fick ett papper och en penna och satt ner och ritade en stund. Ser ni likheten med scaniabilen på musmattan?
En femåring var det ja.

När vi trodde att alla papper var klara drog vi iväg till FRRO (Foreingers Regional Registration officer)där mötte vi upp en kille som skulle hjälpa oss med registreringen (trodde vi) men han fick inte hänga med in utan hjälpte oss att lägga alla papper i ordning(1). Sedan fick vi gå in och ta en nummerlapp och sitta ner och vänta tills det var vår tur.


När vår tur var fick vi gå fram till en disk och visa upp våra dokument(2), när de sett att allt var med och markerat lite i papperna så fick vi gå upp en våning och sätta oss och vänta på vår tur igen.


När det blev vår tur där gick vi till nästa disk och en annan kille kollande igenom alla papper(3) och då fick vi reda på att ett dokument saknades. (Vi blev genast lite oroliga att vi inte skulle få några papper idag) Men han talade om att när vi kommer tillbaka senare kunde vi ta med oss det dokumentet puh!
Efter honom gick vi till en kvinna i andra änden av disken och visade papprena igen(4) för att hon sedan skulle skicka in oss till direktören på kontoret(5) gissa vad han gjorde, jo han tog en titt på alla papper. Efter det fick vi gå fram till en lucka och lämna in buntarna med papper(6) han meddelande att vi kunde komma tillbaka vid 15.30 med pappret som saknades så skulle vi få våra papper. Då var klockan 13.30 och vi var ganska hungriga.
Vi tog en lunch och stressade tillbaka till Jörgens kontor och fick dem där att hjälpa oss med det pappret som saknades. Sedan tillbaka till FRRO i föhoppningen att pappret skulle ligga klart där.

Inte helt lätt att skynda på saker när man måste ta sig fram i den här trafiken som är. Men det gick bra mycket tackvare vår eminenta chaufförs som hittar genvägar.

När vi kom tillbaka lite senare än 15.30 var det lite mer kaos, det var visst fler som skulle komma tillbaka och hämta papper, men det löste sig och en timme senare hade vi våra papper. Jag hann bli lite orolig att vi inte skulle få våra papper innan de stänger eller att vi inte skulle veta innan vi var tvungna att boka om vår resa (igen)men det löste sig men innan vi fick vår papper var det två till som skulle godkänna (7,8) innan vi fick de slutgiltiga dokumenten, skriva under dem i tre exemlar och sedan få åka hem. Nu hoppas jag att vi kommer iväg men det finns några saker kvar som kan stoppa oss som tex tekniskt fel på planet så det är inställt.

Men som vi sa till varandra förut idag att det här stärker oss och med lite motgångar så uppskattar man det lilla lite mer. Ha en sköna vecka vart ni än befinner er.

1 kommentar:

  1. I always like a good story about the FRRO! Can't say that I miss it...but so glad that you got everything together on time for your trip to KL!

    SvaraRadera