ANU produkter

tisdag 7 december 2010

RIP Pepparkakshuset

Ok nu är det bekräftat att Pepparkakshus och Indien inte går så bra i hop. Som jag skrev häromdagen så byggde jag ihop ett hus som kom i byggsats från Sverige. Glad i hågen smälte jag socker och satte ihop huset med viss Inden standard, det fungerar men det är inte perfekt. Eftersom vi ska åka till Sverige snart så tänkte vi att det är ju perfekt att smaska i oss huset till andra advent för det blir äckligt om det skulle stå till efter jul.
Men redan på Söndagen var huset fallfärdigt och det berodde inte på min dåliga insats som byggnadsingenjör utan på luftfuktigheten i landet. Ett knaprigt pepparkakshus kunde vi glömma.

Taket sviktade in och de små gubbar jag gjort hade gått av vid fötterna och trillat det såg inte så roligt ut. Men så illa kan det väl inte smaka, nej inte illa men mindre gott när det inte knaprar.
Pepparkakshusets förfall:





Det var till och med så att sockret började att rinna och det har jag aldrig varit med om förut. Kanske huset ville påminna oss om snön som fallit i Sverige det ser nästan ut som att taket rasat in pga av snö.
Jag fick en komentar på kristyr efter förra inlägget jag har massor med recept på bra kristyr men när det inte finns florsocker så är det svårt att göra kristyr. Nu får jag ta nya tag när vi kommer till Sverige och göra ett till, kanske ett som håller tills det att julen kastas ut. Men tack Karin för den fina tanken. Det var gott och doftade härligt den lilla tid vi hade det.

1 kommentar:

  1. Hej
    Sitter och googlar lite inspiration till ett inlägg om att spara pepparkakshus år efter år och hamnade hos dig.

    Jag har för mig att jag läst nånstans att man kan göra eget florsocker genom att köra strösocker i mixern.

    Sen vet jag inte om det går att få tag på i Indien, men om du vill ge dig på projekt:pepparkakshus även i år så borde det fungera att ha en "torrboll" i huset. Du vet såna som man har i husvagnar och husbilar?

    Om det är ok så lägger jag en länk hit i mitt pepparkakshusinlägg?!

    SvaraRadera