ANU produkter

torsdag 29 juli 2010

Veckans Grönsak

Ett nytt inslag här på bloggen är Veckans grönsak. Jag kommer med jämna mellanrum presentera en ny, för mig, grönsak som jag aldrig sett tidigare eller smakat. Man kan hitta många ovanliga, roliga och konstiga grönsaker och frukter i affären här. När jag varit och handlat och kommit in på grönsaksavdelningen köper jag en liten del av allt som finns. Jag går på sådant jag känner igen som paprikor, gurka, bönor osv. Men i veckan tänkte jag att, vad sjutton nu är det dags att köpa hem sånt som jag aldrig sett förut och testa.
Den här gången blev det den här:




Jag tog den bara för utseendet. Jag vred, vände och luktade på den. Men det hjälpte inte. Min Maid Christina undrade frågande: -Madam, vad ska du ha den här till? Hon förstod att jag inte visste vad jag köpt. Men som tur är finns wikipedia jag läste på och fick reda på att den ingår i fruktsläkten melon och heter Bitter Gourd se wikipedia


Så här ser den ut när man öppnar den. Christina berättade att många här i indien öppnar den i ena änden gröper ur den och använder innehållet tillsammans med en röra, fyller den igen och sedan friterar man hela grönsaken och äter den rakt upp och ner. Jag var tvungen att fråga en extra gång "Äter man skalet också?" För mig ser skalet giftigt ut och inte så gott ut. Hon bara skrattade och sa: -jodå det är gott. Men att bara äta fruktköttet är bittert därav namnet Bitter Gouda.
Många av er kanske redan har sett den här men för mig var det nytt och jag har lärt mig något nytt i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar