ANU produkter

lördag 15 maj 2010

Veckan som gått

Det här har varit en vecka som har varit full med aktiviteter. Jörgen har varit i på hemmaplan och det har gjort att kvällarna inte blivit så långa. Så här har veckan sett ut.

Måndag: På måndagar är det Bollywooddans på schemat, det är roligt att dansa men inte så lätt att komma ihåg alla steg och att ha det tempo som dansen har.
Under veckan har Jörgen haft en Kollega här i Bangalore. Han är från Sverige men har bott i Indien i ett år (i Hyderabad) och när han är i stan finns det önskemål på att äta kött och mer västerländska mat. Då det inte finns samma utbud av sån mat i Hyderabad. Så under veckan har han varit hemma hos oss och ätit middag. Så den här dagen blev det köttfärspaj.

Tisdag: I dag var det sommarlovsaktivietet i skolan igen. Dagen tema var havet. Barnen fick färg lägga fiskar som de klippte ut och limmade upp på ett stort papper så det såg ut som ett akvarium. Det var som vanligt mycket glädje.
Efter skolan skyndade jag mig hem för att duscha (det är ett måste efter några timmar i skolan då svetten sprutar)och äta lunch, innan jag skulle till frisören och klippa mig. Lite kortare hår blev det. Var lite orolig att de inte skulle göra något bra efterosm jag har lite annan hårtyp än de som bor här. Men jag blev nöjd.
Efter det åkte jag hem för att gå över till en granne som hade "the cotton man" hos sig. En man som kommer från Kalkuta med lakan, dukar och handdukar som är broderade i olika mönster. Jag kanske är lite för ung för att uppskatta detta men några fina saker hade han ändå.
Enligt önskemål från grabbarna blev det rårakor med stekt bacon och kokta rödbetor till middag. Tyvärr hade vi ingen lingonsylt men de var nöjda ändå. Allt är bättre än den slabbiga mat de äter på kontoret,som de brukar säga, det är ris och tre sorters slabbiga röror. Patrik som kollegan heter säger att så länge maten inte smakar koriander eller mynta så är det bra. Så jag har undvikit dessa kryddor. Brukar visserligen inte använda dem ändå.

Onsdag: Owc roadtrip till ett Hare Krishna tempel i Bangalore. Varje månad anordnar OWC en så kallad roadtrip till olika ställen runt Bangalore och den här månaden var det templet som var målet. Med viss besvikelse fick vi se temlet i en rasande fart jag såg inte till några munkar och ingen typisk musik heller. Tror att det mest är en turistattraktion som var påkostad och inte så lugnt som jag hade trott. Det intressanta var att vi fick se deras stora kök där de lagar mat till ca 200 000 skolbarn varje dag. Maten är till de barn som går i den kommunala skolan=de som inte har så mycket pengar. Då man inte får ha skor på sig i templet fick vi lämna in dessa och gå barfota det var inte så skönt. Brände nästan söder fötterna när man gick på asfalten. Jag hade jätte ont i fötterna när jag kom hem. Innan vi åkte hem åt vi en jätte god lunch i en super modern restaurang.
När jag kom hem var det dags att förbereda middagen. Idag blev det vegetarisk lasagne som även den blev uppskattad.

Torsdag: Idag var det sista dagen i skolan. Det var med blandade känslor jag gick dit. det har varit mina två fasta aktiviteter i veckan som nu kommer försvinna men även roligt att träffa barnen en sista gång. Det var utställning med alla det saker som de gjort under veckorna, lite lekar och självklart lite festligt snack som kakor, popcorn och frukt. Det var några intensiva timmar i skolan med mycket sol och för lite vatten. Men väldigt kul ändå. Efter skolan hade vi en avslutningslunch med alla volontärer som jobbat under de här veckorna. Vi åkte till en restaurang och åt en god buffé (som jag senare skulle ångra att jag åt)
På kvällen träffade vi en annan kollega till Jörgen och hans familj som ska flytta hit. Vi gick på en vitnamesisk restaurang med mycket god mat.

Fredag: Helvetet har brutit ut. Vi tror att det måste ha varit buffén som jag åt till lunch som gjorde att jag åkte på min första magsjuka här i Indien. Jag har varit väldigt noga med att undvika vissa saker, tvätta händer och ha en allmän god hygien. Men när man äter en buffé sent på dagen som dessutom har stått ute då är det ett faktum. Tyvärr kom magsjukan lite olägligt eftersom jag planerade att åka med Jörgen till Nagpur en stad där han är ofta med jobbet. Jag åkte med ändå och det blev en jobbig flygning men väl framme fick vi vårt hotellrum och jag kunde gå och lägga mig. Jörgen åkte till verkstan/kontoret på eftermiddagen medan jag kurerade. Att man kan bli så dålig av lite mat. Det har jag inte förstått förrän nu. Men det är skönt att ha en man som förstår en för en gångs skull.

Lördag: Mycket bättre. Jörgen är iväg till Verkstan även i dag och jag är kvar på hotellet. Ute är det ca 46 grader så det är skönt att hålla sig inne. I eftermiddag hoppas jag på att vi ska kunna ta en liten tur i stan så jag kan säga att jag varit i Nagpur och inte bara på hotellet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar