ANU produkter

torsdag 7 oktober 2010

Hektisk vecka

Den här veckan har det verkligen varit full fart och det kommer fortsätta ett tag framöver. Det börjar bli mer jobb som volontär nu och så är det en hel del förberedelser inför kommande besök.
Med tanke på det tidigare inlägget så blev förra helgen väldigt lugn. Inga direkta demonstrationer men vi försökte ändå hålla oss borta från gatorna. Det blev därför ingen slum för mig förra fredagen men en lugn och skön eftermiddag hos Katarina och Martin. Där blev det singstar, våfflor och lite jammande av Katarina framför pianot. Helgen flöt på väldigt lugnt lite tid vid poolen, lite shopping och mycket slappa.

Från att ha haft ganska lugna veckor och semseter blev den här en vecka fylld med roliga saker.
Måndagen gick åt till att fixa med reseprogram till det att mina härliga vänner kommer hit. Längtar så. Lunch och lite shopping med två svenska damer. Eftermiddagen kvällen spenderade jag på resebyrån för att boka flygbiljetter, inte helt enkelt men nu är de i alla fall bokat 7 flygbiljetter till Cochin om några veckor. Reseprogrammet var vi tvugna att ändra lite i så det blev inte klart på måndagen.

I tisdags var jag och julpysslade lite... eller ja vi gjorde julkort till en kommande julbazar. Gäller att vara ute i god tid. Då det är ett antal kort som måste tillverkas. Pysslandet ska generera pengar till de projekt som jag volontärjobbar i och den här gången fick jag bidra med mitt pysselintresse eller jag fick bidra med det jag kan klippa. Med stor koncentration fick jag sitta och klippa små, små vita bitar som skulle vara till det vita i en tomteluva.




På eftermiddagen blev det lunch och mycket prat med Maria. Väldigt skön eftermiddag och som jag sa till Jörgen när jag kom hem att jag hade också haft en tuff dag på jobbet. Maria och jag hade löst många frågetecken och delat med oss av våra olika erfarenheter. Det kan låta konstigt men det är verkligen behövligt med såna dagar då man bara får prata av sig och få olika tips och ideér på saker som händer här.

Onsdagen fick jag äntligen bege mig ut till slumområdet och träffa alla glada och arbetsamma kvinnor. Det blev ett glatt återseende och jag kan se stor skillnad på de här fyra veckorna jag varit borta. Men samtidigt är det mycket som fortfarande är kaotiskt till och från. Efter det blev det en snabb tur på stan och försöka hitta en resväska och kamera till Jörgen.
På kvällen belv det middag med några vänner här hemma och sedan utgång till en Karaokebar. Det var otroligt roligt. De lyckade släpa upp mig på scen och med stöd från Katarina rev vi av den gamla dängan som Mama Mia. (Svenskar som vi är måste vi ju köra något svenskt) Efteråt fick vi mycket beröm men jag tvivlar på att det är jag som ska ta på mig äran då Katarina är väldigt bra på att sjunga och är scenvan. Men, men, jag hade kul i alla fall.

Idag har jag varit på möte om bussines uniten (ANU),det jag gör på fredagar i slummen, där vi diskuterat våra uppgifter i projektet, fått mer info om vad som kommer hända frmaöver och hur organisationen är uppbyggd. Väldigt inspirerande möte. Det var också roligt att träffa de volontärkollegor som jobbar med projektet då jag väldigt sällan träffar de eftersom de jobbar i slummen de övriga dagarna i veckan då jag inte är där.
Till kvällen blir det middagsgäster igen och i morgon blir det åter igen till slummen och träffa kvinnorna.

Mellan alla dessa aktiviteter har jag även pusslat ihop mat inköp och andra ärenden som också behöver göras.

Sen får vi se vad helgen har att erbjuda då Jörgen lämnar stan för Indonesien i en vecka. Nästa vecka kommer i huvudsak gå till att fortsätta förbereda inför besöken och en del jobb i slummen. En liten tripp, i stan, med Maria ska jag också hinna med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar