ANU produkter

tisdag 24 augusti 2010

Secondhand shop i Slummen

Ett av de volontär jobb jag har för tillfället är att tillsammans med några andra volontärer förbereda och vara med och öppna en seconhand butik i slumområdet jag brukar hålla till i.
Arbetet med butiken började i början av året då två studenter från Holland var här och gjorde ett arbete med att ta fram en affärsplan. De gjorde reserch i området och var och besökte en annan liknade butik i Delhi. Det finns alltså en affärsplan och hundra olika åsikter från olika håll om hur det ska gå att driva den här butiken.
Jag kom med i projektet i juni då det kom fram att jag har kunskap i ämnet med varuexponering, kundmöte och drift av en butik. Jag tyckte det lät roligt och kände att det var ett bra sätt att få bidra med mina kunskaper samtidigt som jag får något att pyssla med under hösten.

Att öppna en secondhand butik i ett slum område kan ju till en början låta helt genialiskt. Billiga saker som folket i området inte har råd med annars. Men nu är den långsiktiga planen med butiken att den dels ska skapa arbetstillfällen i området. Det ska anställas folk som senare ska kunna driva butiken på egen hand och med det måste butiken bli lönsam. Det går därför inte att sälja alla varor för billigt samtidigt som de inte får bli för dyrt. Det finns mycket saker att ta hänsyn till i ett sånt här projekt.

För att komma ett steg närmre ett öppnande av butiken har jag under två dagar varit i butiken och börjat med att sortera ut kläder och andra saker som folk skänkt till projektet. Det tar tid att ta upp ur påse/kartong, titta på plagget om det är ok och sedan vika det igen och lägga det på rätt ställe. Så här glad kan man vara för det.


Men det vi fick börja med igår var att damtorka alla ytor som det ska ligga kläder på. Butiken har stått orörd nu i ca 2 månader och jag kan säga att det blir ordentligt skitigt på den tiden.




Nu börjar det så smått bli lite ordning men det är en bit kvar. Vi har varit där i två dagar och jag kommer vara där i morgon också. Men det kommer inte räcka så vi får se hur mycket mer tid vi behöver lägga innan det är i sånt skick att det går att öppna. Men det är inte bara det här med att alla saker ska vara på plats. Det har tagit otrolig tid för att kunna registrera butiken som ett företag och vi har inte någon som kan ta det ekonomiska ansvaret för butiken när den öppnat.
Men det finns några andra som arbetar med att lösa dessa bitar. Vi som volontärer hjälper till med det mer praktiska bitarna runt såna här projekt. Pappersbiten får andra sköta som kan språket och som vet vad som krävs av myndigheterna. Men det betyder inte att vi inte måste ligga på. Följer inte vi upp som volontärer kan det ta ännu längre tid innan det händer något.

Det här är ett ämne som jag kommer återkomma till. Mer bilder och tankar om hur det kommer gå till och hur saker löser sig. Jag är lite spänd över hur det kommer se ut när vi lämnar landet om 6 månader. Men det får tiden utvisa.

1 kommentar:

  1. Är inponerad av allt Du får uppleva och engagerar Dig i. Kalle-Kruttil.

    SvaraRadera