ANU produkter

måndag 7 juni 2010

Blommor till balkongen



Förra måndagen var det åter igen dags för Kristin och mig att ge oss ut på en så kallad road trip., Den här gången blev det inte så långt utan vi tog oss till Lalbag en park i centrala Bengalore. Vårt mål för dagen var att hitta lite blommor och plantor att ha på våra balkonger.
Först åt vi en picknick i parken innan vi gick till handelsträdgården som ligger i anslutning. Jag var lite oroligt att jag inte skulle hitta några blommor. Man vet ju inte vad som finns här. Men min oro blev genast lugnad när vi kom in. Det såg ut nästan som på en svensk handelsträdgård bara det att det finns lite mer konstiga djur här och fler, för mig, exotiska blommor. Men jag hittade även såna som vi har hemma. Jag var på jakt efter lite blommor eftersom jag redan har gröna växter på balkongen. Så mitt mål var blommorna medan Kristin även letade lite större växter.
Självklart fick vi hjälp av en liten tant som kånkade och bar alla växter, jag kände mig väldigt dum att den lilla tanten skulle bära mina stora plantor. Men det är så det fungerar här för så fort jag erbjöd mig att bära plantorna så kom hon och puttade bort mig. Så där gick vi två runt med vår handväskor på axlarna och bara pekade vilka vi ville ha.




Här får ni en glimt av lilla tanten och dagens fynd. Jag är jättenöjd.

Det är väldigt krångligt att betala i det här landet och här var verkligen inget undantag. Lilla tanten som hjälpte oss var där, sedan kom det en man som läste på krukorna vad varje växt kostade medan en tredje tant skrev som på ett handskrivet kvitto. Sedan fick man det kvittot för att gå till en kassa där en kille till satt och skrev in allt på datorn, man betalade till en annan och så fick vi ett maskinskrivet kvitto som blev stämplat först av henne och sedan i vakten som man passerar på vägen ut. Jag kan tycka att det tillslut var lite väl många som hjälpte oss, men det fick vi till slut reda på varför. För när alla växter var lastade i bilarna då skulle de alla ha dricks. När det blev så många fick de inte så mycket var. Då jag kan tycka att de andra som kom på slutet bara ville ha pengar utan att ha hjälp oss så mycket. Men det är inte så konstigt här att det händer. Det är bara det att det är väldigt svårt att veta när ska man ge och när man inte ska ge och hur mycket.

Idag var jag iväg och köpte lite krukor så att växterna fick komma ner i lite mer jord så nu har jag det jätte fint på balkongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar